Haberci71.com -  Kırıkkale Haberleri
ANASAYFA HABER ARA FOTO GALERİ VİDEOLAR ANKETLER SİTENE EKLE RSS KAYNAĞI İLETİŞİM
Kırıkkale Keskin in Kültür Mirası

Kırıkkale Keskin in Kültür Mirası

Tarih 20 Eylül 2017, 09:58 Editör PINAR YILMAZ

Kırıkkale Keskin in Kültür Mirası

Kırıkkale/Keskin'in Kültür Mirası Bu hafta “Keskin’in Kültür Mirası” isimli kitabın yazarıYağmur Saluk ile konuştuk. Saluk, özellikle bir Keskinli olarak böyle çalışmanın, hem kültürel, hem de yerel mirasın korunması açısından bizlere önemini anlattı. Bu tür çalışmaların artmasının kültürel kazanım olarak katkısının büyük olacağını dile getirdi. Sorunlarımıza içtenlikle cevap veren Yağmur Saluk röportajını okuyucularımıza sunuyoruz. İsmail Çakmak: Yağmur Saluk’u tanıyacak ve tanıtacak olursak ne söylerseniz? Aslen Kırıkkale/Keskinliyim. 2001 yılında Kırıkkale Anadolu Lisesi’nden, 2004 yılında Çorum Fen Lisesi’nden mezun oldum. Trakya Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nden lisans, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Anabilim Dalı Restorasyon Programı’ndan yüksek lisans dereceleri aldım. 2008 yılında Prof. Dr. Ömer Özyiğit başkanlığındaki İzmir Foça (Phokaia) Kazıları’na, 2010 yılında MSGSÜ ve Mardin Valiliği işbirliği ile düzenlenen, Prof. Dr. Kenan Mortan’ın yürütücülüğünü yaptığı, Mardin’in UNESCO Dünya Miras Listesi’ne alınması için gerçekleştirilen Mardin Evleri Rölöve Tespit Çalışmaları’na katıldım. 2008 yılı itibariyle İstanbul, İzmir, Kayseri ve Balıkesir’de gerçekleşen restorasyon, yeni yapı ve tadilat projeleri kapsamında ofis ve şantiyelerde çalışarak; projelendirme ve uygulama konularında deneyim kazandım. 2013 yılında İTÜ Restorasyon Programı’nda Prof. Dr. Kutgün Eyüpgiller’in yürütücülüğünü yaptığı Geleneksel Konutlarda Koruma Sorunları isimli yüksek lisans dersi kapsamında ekip çalışmasının bir parçası olarak hazırladığım makale dolayısıyla ICOMOS, VERSUS işbirliği ile Portekiz’de düzenlenen Uluslararası CIAV2013’e çağrıldım. Bu makale kitap içi bölüm olarak İngiliz menşeli CRC Press, Taylor&Francis Group tarafından 2013 yılında basıldı. Mariana Correia, Gilberto Carlos ve Sandra Rocha'nın editörlüğünü yaptığı ''Vernacular Heritage and Earthen Architecture'' isimli kitabın temini internet üzerinden yapılabiliyor. 2015 Ağustos ayı itibariyle UNESCO Dünya Miras Listesi’nde bulunan Topkapı Sarayı Müzesi’nin restorasyon çalışmaları kapsamında, Restorasyon Uzmanı Yüksek Mimar unvanıyla proje koordinatörü olarak göreve başladım. Halen bu görevimi sürdürmekteyim. 2016 Kasım ayında, tez danışmanım Doç. Dr. Deniz Mazlum’un katkılarıyla, master tezimden dönüştürdüğüm ilk kitabım Literatür Yayınevi tarafından İstanbul’da basılarak dağıtımına başlandı. Kitabımın yayınevlerinden ve internet üzerinden temini halen devam etmektedir. 2017 Nisan ayında Arkeoloji ve Sanat Yayınları tarafından İstanbul’da basılan; Nezih Başgelen’in yayımladığı, Prof. Dr. Kutgün Eyüpgiller, Doç. Dr. Zeynep Eres, Araştırma Görevlileri Ayşe Ceren Bilge ve Merve Arslan Çinko’nun editörlüğünü yaptığı ‘”Kırsal Mimarlık Mirasının Korunması’’ isimli kitapta; ekip çalışmasının bir parçası olarak hazırladığım “Kırsal Yerleşmelerde Ticari Alanlar: Kastamonu-Hanönü Örneği’’ isimli makale yer aldı. Halen Kırıkkale ilinde ve ilçelerinde yer alan kültür mirasının tamamı üzerinde çalışmalar yapmakta; kültürel miras, eski eser, tarihi çevre koruma konularında çeşitli sosyal sorumluluk projelerinde yer almaktayım. Yakın zamanda İTÜ Mimarlık Anabilim Dalı Restorasyon Programı’nda Doktora eğitimi almaya hazırlanmaktayım. Mesleki çalışmalarım dışında 90’lı yılların sonunda Kırıkkale Musiki Cemiyeti’nde, Kırıkkale Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde okutmanlık görevi yapan yerel sanatçı ve akademisyen Cemali Akçalı’dan uzun saplı saz eğitimi aldım. Son dönemlerde mimarlık çalışmalarım sebebiyle ara vermiş olsam da, uzun yıllardır Keskin- Kırşehir Abdallık geleneği vuruş teknikleri ile enstrümanımı çalmaya devam etmekteyim. Ayrıca edebiyatın tüm dalları, özellikle şiir, ilgi alanıma giriyor. İsmail Çakmak: 1. Şu anda hangi meslekle uğraşıyorsunuz? Yüksek Mimar Restorasyon Uzmanıyım. Şu an Topkapı Sarayı Müzesi Restorasyon Çalışmaları kapsamında görev yapmaktayım. İsmail Çakmak: 1. Kitabın hazırlanma aşaması nasıl oldu? Kırıkkale-Keskin’in Kültür Mirası: Orta Anadolu’da Bir Belgeleme ve Koruma Çalışması isimli ilk kitabım; İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Restorasyon Yüksek Lisans programı kapsamında, Doç. Dr. Deniz Mazlum’un danışmanlığında, Prof. Dr. Nadide Seçkin ve Doç. Dr. Zeynep Eres’in katılımıyla oluşturulan jürinin değerlendirdiği, 2014 yılı Ocak ayında tamamlamış olduğum; ‘’Kırıkkale- Keskin’deki Kültür Varlıklarının Belgelemesi, Koruma Önerilerinin Geliştirilmesi ve Fişekhane Binası Restorasyon Projesi’’ isimli tez çalışmamın kitaba dönüştürülmesiyle ortaya çıktı. Tez çalışmam Keskin’deki mimari mirasın korunmasına yönelik hazırlanan ilk kapsamlı monografik çalışmaydı. Tez danışmanım Doç. Dr. Deniz Mazlum çalışmamım kitaba dönüştürülmesi fikrini vererek beni bu konuda yüreklendirdi. 2014 yılında mezun olduktan sonra, yaklaşık iki sene boyunca tez çalışmamda elde ettiğim tüm bilimsel araştırmaları, tez danışmanım Doç. Dr. Deniz Mazlum’un katkıları ile kitaba dönüştürdüm. Tüm bu süreçte değerli fikirlerini benimle paylaşan, çalışmamın tamamında emeği olan, kendisi ile çalışmaktan onur duyduğum Doç. Dr. Deniz Mazlum’a ve kitabımı okuyucuyla buluşturan Saran Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Sadettin Saran’a bir kez daha şükranlarımı sunarım. İsmail Çakmak: 1. Konu olarak Keskin’i seçmenizde neler etkili oldu? Restorasyon eğitimim sırasında, koruma alanında Türkiye’nin duayen hocalarından ders almış; hocalarımın aktardığı bilgiler, katıldığım konferans ve paneller, incelediğim birbirinden değerli araştırma konuları ve okuduğum yayınlar ile bu mesleğe olan tutkum iyice derinleşmişti. En önemlisi bilimsel çalışma yöntemleri hakkında bilgi edinmeye başlamıştım. Çocukluktan beri ilgili olduğum tarih, kültür, mimarlık, sanat, müzik ve bu konuları içselleştirmemi sağlayan edebiyata olan alakam artmış, yüksek lisans eğitimim esnasında edindiğim bilgilerle kendi ilgi alanlarımı birleştirmeye başlamıştım. Koruma projemi İstanbul Ahi Çelebi Camii’nin Restorasyon Projesi’ni hazırlayarak tamamladıktan sonra, üniversite bünyesinde Kilis’te sit koruma projesi hazırlamış, Kilis’in eski kent merkezinin tamamını koruyup yaşatacak başarılı bir proje geliştirmiştik. (Bu proje İTÜ Mimarlık Fakültesi Restorasyon Programı kapsamında Prof. Dr. Kutgün Eyüpgiller’in değerli katkılarıyla kitaba dönüştürüldü. Kitap Restorasyon kürsüsünden temin edilebilir) Kilis’ten döndükten sonra İstanbul’da ve diğer büyük şehirlerde birçok bilimsel çalışma yapılırken kırsal mimarlık mirasının uzun bir süre kendi kaderine terk edildiği, kimi yerleşimlerin korunması için geç kalındığı üzerine daha çok düşünür olmuştum. Daha sonra tüm bu bilimsel çalışmalar, yıllardır eğitimini aldığım ve gerek projelendirme gerekse uygulama alanlarında deneyim kazanırken elde ettiğim birikimi neden kendi memleketime faydalı hale getirmiyorum dedim. Kısa bir araştırma döneminden sonra kararımı verdim: Keskin’deki kültür mirası üzerine çalışacak, memleketimdeki tarihi dokunun gelecek kuşaklara aktarılması için çabalayacaktım. Tez konusunu netleştirmeye çalıştığım süreçte Keskin’e gelerek alanı incelediğimde, ilkokul birinci sınıfı bitirdikten sonra ayrıldığımız, çocukluk anılarımda tarihi bir yerleşim olarak kalan ilçede düşündüğümden daha zengin bir kültür mirası bulunduğunu farkettim. Keskin; geleneksel mimari dokusu, arkeolojik varlıkları, somut olmayan kültürel mirası ile Orta Anadolu’nun önemli bir yerleşimi ve ticaret merkeziyken; sahip olduğu kültürel mirası koruyamamış, geleneksel dokusunu günden güne yitirmiş, tarihi çevresi ile barışık olmayan bir yer haline gelmişti. Buradaki mirasın korunarak gelecek kuşaklara aktarılması gerekmekteydi. Çalışmamın amacı; hızlı bir yok oluş sürecine girmiş olan Keskin’deki kültür varlıklarının belgelenmesi ve bu mirası korumak için öneriler geliştirerek Keskin’in ayakta tutulabileceğinin farkındalığını sağlamaktı. Bu amaç ile; ön tespit ve alan çalışmalarım süresince geleneksel mimari mirasın yanı sıra somut olmayan kültürel mirasını da mercek altına aldım ve tez çalışmalarımın ana taslağını oluşturdum. İsmail Çakmak: 1. Teziniz bir alan çalışması, alan çalışmasının özellikleri nelerdir? Mimarlık üzerine alan çalışması yapılırken kentin mimari dokusu üzerine bir dizi tespit çalışması yapılmalıdır. Çalışma alanın doğru tanımlanması; mimari mirasın temel özelliklerinin belirlenebilmesi, yerleşim karakterinin anlaşılabilmesi ve ayakta kalan geleneksel dokunun gerçekçi önerilerle korunabilmesi için önemlidir. Tanımlanan alanda yapılan tescil durumu, işlev durumu, kat adedi, yapım tekniği ve malzeme, taşıyıcı durum analizleri vb. benzer tespitler geleneksel dokunun geleceğe ulaşması için yapılacak olan önerilerin altlığı olması açısından hayati önem arz etmektedir. Tüm bu analizlerin sonucunda elde edilen istatistiksel veriler incelendiğinde, Keskin tarihi çevresinin fiziki karakteri ve mimari dokusu hakkında fikir sahibi olunacak, ancak bundan sonra tek yapı ölçeğine inilerek uzun vadeli bir koruma planı hazırlanabilecektir. Özetle sağlıklı yapılan bir alan çalışması tarihi bir yerleşimi koruyarak geleceğe aktarmanın anahtarıdır. İsmail Çakmak: 1. Çalışma sırasında ne gibi sıkıntılar ile karşılaştınız? 2013 yılı yaz döneminde çalışmalarıma başlamak üzere ilçeye geldiğimde, Keskin Kaymakamı Sayın Niyazi Ulugölge başta olmak üzere ilgili yerel idareler ellerindeki bilgi ve belgeleri benimle paylaşarak, projemin gelişmesine katkı sundular. Ancak alan çalışmalarım süresince; resmi belgelerin eksikliği, bazı evrakların oldukça eski olmaları sebebiyle güncelliklerini yitirmesi, ilçe haritalarının o tarihte sayısal verilere dönüştürülmemiş olması, resmi ve özel kurumlarda mimarlık, restorasyon, arkeoloji konularında uzman kişilerin bulunmayışı sebebiyle zaman zaman sıkıntılı süreçler yaşadım. Bu zorluklar çalışmamı duraklatmadığı gibi; bir araya getirdiğim ve yeni oluşturduğum tüm bilgilerin özgün bir şekilde gelecek kuşaklara aktarılması için daha çok çabalamam gerektiğini anlamamı sağladı. O dönem Keskin’de restorasyon çalışmaları yapan Ankara’da bulunan Blok Mimarlık’ın sahibi Sayın Vedat Ağca’nın, Eski Keskin Belediye Reis Vekili ve Başkatibi Sabahattin Arıca’nın, Eski Keskin Halk Eğitim Merkezi Müdürü Muzaffer Serbestoğlu’nun, Orta Anadolu Abdallık geleneğinin Kırıkkaleli temsilcileri yerel sanatçıların ve Keskin, Kırıkkale halkının benimle paylaştığı bilgi ve belgeler tezime yön verdi. Bu vesile ile kitabımın bu bölgede değerli olduğunu ve insanların faydalanmasını istediğimi aktardığımda kıymetli fikirlerini benimle paylaşarak destek olan ve yayınımı Kırıkkale ve Keskin'e kazandıran, Keskin Kaymakamı Muammer Köken’e, Keskin Belediye Başkanı Dede Yıldırım’a, Kırıkkale Belediye Başkanı Mehmet Saygılı’ya ve emeği geçen herkese bir kez daha teşekkürlerimi sunarım. İsmail Çakmak: 1. Bugüne kadar Keskin hakkında yapılan bilimsel çalışmalar nelerdir? Yakup Altın Kırıkkale yöresi ile ilgili değerli çalışmalara imza atan, birçok kitabı basılmış bir isim. Doç. Dr. Bayram Sakallı tarih alanında önemli eserler ortaya çıkarmış. Gazi Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesi bünyesinde hazırlanmış tezler ve makalelerde bir diğer önemli kaynaklar. Mimarlık alanındaysa Keskin’deki geleneksel mimari mirasın korunmasına yönelik hazırlanan ilk kapsamlı bilimsel çalışma; benim hazırladığım çalışmadır. İsmail Çakmak: 1. Bu çalışmanın Kırıkkale ve Keskin’in kültür hayatına katkıları neler olacak? Keskin’de bulunan kültür mirası hızlı bir yok oluş sürecine girmiştir. Yapmış olduğum çalışma güncelliğini yitirmeden sunulur ve tüm öneriler koruma alanında uzmanlaşmış ekiplerle aracılığıyla sistemli bir şekilde uygulanabilirse, bu yok oluşu durdurabilecek ve yörenin canlandırılmasına katkı sağlayabilecek niteliktedir. Ayrıca Kırıkkale ve Kırıkkale’nin diğer tüm ilçeleri üzerine hazırlanacak olan kentsel koruma projeleri için uygulanabilecek yöntemleri göstermektedir. Orta Anadolu’nun merkezinde yer alan tarihi bir yerleşime ait kültür mirasının korunması ve yaşatılması adına yapılan samimi bir girişim olan bu kitabın, koruma kavramını benimsemiş meslek gruplarına, akademisyenlere, öğrencilere ve yöre ile ilgilenen tüm araştırmacılara fayda sağlayacağını ve yeni çalışmalara öncülük edeceği umuyorum. Son olarak çalışmamı başta babam Muhittin Saluk ve annem Naile Saluk olmak üzere, yöre ile ilgilenen tüm araştırmacılara, halk ozanı Hacı Taşan’a , annesi Keskinli olan bozkırın tezenesi Neşet Ertaş’a ve gönlü bu toprakların kültürünün korunması ile çarpan tüm Keskin ve Kırıkkalelilere adıyorum.(KAYNAK.KALEHABER-İÇ)

Bu haber 786 defa okunmuştur.

Delicious  Facebook  FriendFeed  Twitter  Google  StubmleUpon  Digg  Netvibes  Reddit

Güncel

Bahşılı İmam Hatip Ortaokulunda 18 Mart Çanakkale Zaferini anma programı düzenlendi.

Bahşılı İmam Hatip Ortaokulunda 18 Mart Çanakkale Zaferini anma programı düzenlendi. Bahşılı İmam Hatip Ortaokulunda 18 Mart Çanakkale Zaferini anma programı düzenlendi.

8 Mart Dünya Kadınlar Günü RESİM SERGİSİ YAPILDI

8 Mart Dünya Kadınlar Günü RESİM SERGİSİ YAPILDI 8 Mart Dünya Kadınlar Günü RESİM SERGİSİ YAPILDI
KIRIKKALEDE TARİH YAZAN ÜÇLÜ10 Ocak 2021

HABER ARA


Gelişmiş Arama

REKLAMLAR



 


RSS Kaynağı | Yazar Girişi | Yazarlık Başvurusu

Altyapı: MyDesign Haber Sistemi